Midtholmen fyr. Foto: Håvard
De er kjempefotointeressert, og utstyret skulle holde mål, så dermed gikk vi for motor over stille vann med formål fotografering. Vel fremme glimret havørnene ved sitt fravær, men det ble likevel tatt over 250 bilder før det ble helt mørkt. Vi satte seil i vindstilla, og derfor ble gennakeren valgt. Det var ikke mer vind enn at den såvidt ble fylt og dro oss fremover, så vi satte likegodt storseilet med det samme. Med litt vindøkning ble det etterhvert skikkelig driv i båten, så guttene vekslet på å trimme gennakeren og styre - og etterhver som vi nærmet oss Ramsøy på en frisk slør la vi oss platt slik at vi kunne ta ned gennakeren i ly av storseilet.
Da merket vi at vinden hadde økt godt på - og det er ganske mye vindfang i en gennakerpølse óg! Det var god hjelp i å ha mange hender ombord, og da vi snudde fikk vi rullet ut hele genoaen til en frisk krysslegg ned mot fyret igjen før vi etter et par slag kunne sette kursen rett for Hanøytangen med sitt "juletre" av en borerigg.
Fullt fokus på vinden. Foto: Håvard
Det er kjekt å seile i mørket, alle hadde oppgaver ombord, og vi fikk en ekstra opplevelse da en båt kalte opp redningsskøyten og meldte at han hadde fått en trosse i propellen - vi kunne se ham noen hundre meter unna. Han satt godt fast der, og trengte ikke slep fra oss, så det var bare å vente på dykker.
Dette var en seilopplevelse som alle satte pris på. Og hovedreglene for trivsel er enkle ombord i LaPerla:
Regel 1: Det er ikke lov å bli kald.
Regel 2: Det er ikke lov å falle overbord
Det er skipperens hovedoppgave å passe på at disse blir fulgt, og sanksjonene innebærer varm drikke, å bli kommandert under dekk i varmen, evt. for å bytte på seg varmere klær. Eller jobbe med seilingen.
Og ingen klaget etter turen - tvertimot.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar